SESJA PLENARNA

Karolina FidykMgr Karolina Fidyk (Ma┼éopolski Instytut Kultury) absolwentka etnologii i antropologii kultury (2005) oraz kulturoznawstwa (2006) na Uniwersytecie Jagiello┼äskim. Uko┼äczy┼éa podyplomowe studia Ekonomia spo┼éeczna (2008) na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie (tytu┼é pracy: Rola instytucji ekonomii spo┼éecznej w turystyce kulturowej) oraz Akademi─Ö Dziedzictwa (2009) przy Mi─Ödzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie (tytu┼é pracy: Analiza potencja┼éu szlak├│w kulturowych. Przyk┼éad ÔÇô Ma┼éopolska). Od 2010 koordynatorka programu ÔÇ×Szlaki Ma┼éopolskiÔÇŁ w Ma┼éopolskim Instytucie Kultury. ÔÇ×Szlaki turystyczno kulturowe Ma┼éopolski ÔÇô sta┼éa oferta czy efemeryczne zjawisko?ÔÇŁ
Ma┼éopolska to region, kt├│ry kreuje swoj─ů mark─Ö, opieraj─ůc si─Ö na koncepcji znacz─ůcej przestrzeni dziedzictwa kulturowego ÔÇô historii, przyrody, krajobrazu, tradycji, lokalnej to┼╝samo┼Ťci, kultury narodowej i jej lokalnych wariant├│w. Zasoby te s─ů przekszta┼écane w produkty turystyki kulturowej, a ich celem jest ÔÇ×komercjalizacja dziedzictwaÔÇŁ ÔÇô wykorzystanie w przemys┼éach kultury i czasu wolnego. Jedn─ů z propozycji tworzenia produkt├│w kulturowych s─ů szlaki turystyczno-kulturowe, pozwalaj─ů one ┼é─ůczy─ç idee (przewodnie tematy ÔÇô marki) z realnie istniej─ůcymi zasobami prezentuj─ůcymi te idee (znaczenia). Wyzwaniem i problemem w Ma┼éopolsce jest obecna sytuacja, w kt├│rej ┼éatwo stworzy─ç nowy szlak (co roku powstaje kilkana┼Ťcie), poniewa┼╝ zasob├│w idei (element├│w dziedzictwa) jest wiele. Trudniej jednak stworzy─ç system wsp├│┼épracy po┼é─ůczonych podmiot├│w ÔÇô interesariuszy szlaku, kt├│ry z wytyczonej tematycznej trasy stworzy dzia┼éaj─ůce przedsi─Öwzi─Öcie funkcjonuj─ůce d┼éugofalowo, dost─Öpne i atrakcyjne dla turyst├│w (oferta szlaku).
Dr in┼╝. Marek Nowacki (Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu) absolwent Politechniki Zielonog├│rskiej oraz Wydzia┼éu Turystyki i Rekreacji AWF w Poznaniu. Obecnie adiunkt na Wydziale Turystyki i Rekreacji AWF w Poznaniu. Prowadzi zaj─Öcia min. z krajoznawstwa, interpretacji dziedzictwa i zarz─ůdzania atrakcjami turystycznymi. Autor kilkudziesi─Öciu artyku┼é├│w opublikowanych w krajowych i zagranicznych periodykach naukowych, a tak┼╝e wielu projekt├│w badawczych w zakresie interpretacji dziedzictwa i zarz─ůdzania atrakcjami turystycznymi. Stypendysta programu PHARE w dziedzinie interpretacji dziedzictwa w Queen Margaret University w Edynburgu. Wsp├│┼éautor podr─Öcznika akademickiego ÔÇ×Krajoznawstwo. Teoria i metodykaÔÇŁ. ÔÇ×Szlaki dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego drog─ů ku turystyce kreatywnejÔÇŁ
Artyku┼é przybli┼╝a koncepcje interpretacji dziedzictwa, turystyki kreatywnej oraz ekonomii dozna┼ä w kontek┼Ťcie szlak├│w dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego. Po cz─Ö┼Ťci teoretycznej omawiaj─ůcej ww. koncepcje nast─Öpuje praktyczna analiza wybranych przyk┼éad├│w szlak├│w dziedzictwa kulturowego ( min. literackich oraz rze┼║by). Na tych przyk┼éadach zilustrowano mo┼╝liwo┼Ťci zastosowania postulat├│w ekonomii dozna┼ä w interpretacji dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego. Implementacja ww. postulat├│w umo┼╝liwia realizacj─Ö szlak├│w turystyki kreatywnej.
Dr Armin Mikos v. Rohrscheidt (Turystyka Kulturowa ÔÇô czasopismo naukowe) dr filozofii (Szwajcaria), dr teologii (RFN), dr nauk o kulturze w zakresie turystyki kulturowej (UAM Pozna┼ä). Wyk┼éadowca szeregu przedmiot├│w na kierunku ÔÇťturystyka kulturowaÔÇŁ. Autor pierwszej w Polsce akademickiej monografii tego dzia┼éu turystyki (ÔÇťTurystyka Kulturowa. Fenomen, potencja┼é, perspektywyÔÇŁ 2008), monografii naukowej ÔÇ×Regionalne szlaki Tematyczne. Idea, potencja┼é, organizacjaÔÇŁ (Proksenia, Krak├│w 2010) oraz dw├│ch innych ksi─ů┼╝ek i oko┼éo 40 publikacji naukowych w zakresie turystyki kulturowej. Inicjator i redaktor naczelny czasopisma naukowego ÔÇŁTurystyka KulturowaÔÇŁ (2008). Konsultant dw├│ch europejskich projekt├│w w zakresie turystyki militarnej. Wsp├│┼éw┼éa┼Ťciciel Biura Podro┼╝y ÔÇťKulTour.plÔÇŁ, touroperatora wyspecjalizowanego w organizacji podr├│┼╝y kulturowych, w tym studyjnych i tematycznych. Czynny pilot wycieczek i przewodnik miejski, organizator wypraw kulturowych w Polsce i Europie. Organizator i wyk┼éadowca szkole┼ä przewodnickich. Inicjator projekt├│w regionalnych w zakresie turystyki kulturowej, m.in. Paszportu Wielkopolanina. Naukowo zajmuje si─Ö szczeg├│┼éowymi badaniami nast─Öpuj─ůcych dziedzin turystyki kulturowej: turystyk─ů miejsk─ů, szlakami kulturowymi, w tym tematycznymi, turystyk─ů militarn─ů. ÔÇ×Koordynacja funkcjonowania szlak├│w tematycznych jako zarz─ůdzanie produktem turystycznym ÔÇô analiza por├│wnawcza"
Po zdefiniowaniu poj─Öcia szlaku tematycznego jako specyficznej formy produktu turystycznego i wyja┼Ťnieniu znaczenia koordynacji oraz roli koordynatora w jego funkcjonowaniu, na przyk┼éadzie zbadanych szlak├│w z terenu Polski i europejskiej zagranicy ukazane zostaj─ů mocne i s┼éabe strony najpowszechniejszych modeli zarz─ůdzania szlakami w turystyce kulturowej.

Łukasz WilczyńskiMgr Łukasz Wilczyński,  Mgr Anna Watza (Planet PR)
┼üukasz Wilczy┼äski certyfikowany trener questingu w Polsce. Za┼éo┼╝yciel i dyrektor krakowskiej agencji Planet PR. Pasjonat i praktyk r├│┼╝nych form komunikacji marketingowej. Autor publikacji z zakresu PR oraz marketingu miejsc. W 2010 roku cz┼éonek zarz─ůdu g┼é├│wnego Polskiego Stowarzyszenie Public Relations. Za┼éo┼╝yciel i pomys┼éodawca spo┼éeczno┼Ťci bran┼╝owej Krak├│w PR, w ramach kt├│rej wsp├│┼épracowa┼é m. in. Przy przygotowaniu zarysu spo┼éecznej strategii rozwoju turystyki miasta Karkowa.

ÔÇ×QuestingÔäó, czyli skuteczna promocja regionu w oparciu o lokalne spo┼éeczno┼ŤciÔÇŁ
QuestingÔäó to metoda odkrywania dziedzictwa miejsca, polegaj─ůca na tworzeniu nieoznakowanych szlak├│w, kt├│rymi mo┼╝na w─Ödrowa─ç, kieruj─ůc si─Ö informacjami zawartymi w wierszowanych wskaz├│wkach. Aktywizacja lokalnych spo┼éeczno┼Ťci pozwala na odkrywanie w┼éasnych miejsc, a prze┼éo┼╝enie tych wiadomo┼Ťci na zagadki i mapy, tworz─ů niezwyk┼é─ů atrakcj─Ö turystyczn─ů ÔÇô pozwalaj─ůc─ů nie tylko na bierne zwiedzanie, ale aktywne prze┼╝ycie.

SESJE WYKŁADOWE
Tomasz StudzienieckiDr Tomasz Studzieniecki (Akademia Morska w Gdyni) pracownik naukowy Akademii Morskiej w Gdyni oraz Wy┼╝szej Szko┼éy Turystyki i Hotelarstwa w Gda┼äsku. Kierownik Studium Podyplomowego Turystyki i Hotelarstwa. Wicekomandor oddzia┼éu Ligi Morskiej i Rzecznej przy Akademii Morskiej w Gdyni. Cz┼éonek stowarzyszenia AIEST. Honorowy Ambasador Kongres├│w Polskich. Ekspert organizacji mi─Ödzynarodowych Europy Ba┼étyckiej (BDF, UBC, BTC). By┼éy dyrektor Zak┼éadu Rozwoju Turystyki w Gda┼äsku oraz by┼éy przewodnicz─ůcy Komisji Rewizyjnej Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. Wsp├│┼éza┼éo┼╝yciel i Prezes mi─Ödzynarodowej organizacji pozarz─ůdowej Academia Europa Nostra. Koordynator projekt├│w w tym projektu ÔÇ×Amber RoadÔÇŁ. Sygnatariusz listu intencyjnego dotycz─ůcego wsp├│lnych dzia┼éa┼ä na rzecz powstania i rozwoju ESK ÔÇô Szlak Bursztynowy.┬á Organizator cyklicznych konferencji Naukowych ÔÇ×Forum Europa NostraÔÇŁ. Autor publikacji o tematyce ekonomicznej i politologicznej. Aktywny turysta i koneser dobrej kuchni. ÔÇťAmBaR ÔÇô transgraniczny szlak bursztynowyÔÇŁ
Transgraniczny szlak bursztynowy staje si─Ö markowym i rozpoznawalnym produktem turystycznym Pomorza, Polski i Europy Ba┼étyckiej. Kilkunastoletnie do┼Ťwiadczenia w promocji dziedzictwa bursztynowego zapocz─ůtkowane realizacj─ů projektu ÔÇ×Amber RoadÔÇŁ zaowocowa┼éy instytucjonalizacj─ů wsp├│┼épracy interesariuszy. Przyk┼éad szlak├│w bursztynowych dowodzi potrzeby koordynacji rozproszonych dzia┼éa┼ä i inicjatyw. Roli takiej podj─Ö┼éa si─Ö Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna. Zrealizowany przez PROT we wsp├│┼épracy ze stron─ů rosyjsk─ů projekt wytycza nowe kierunki rozwoju transgranicznej turystyki kulturowej. Akademia Morska w Gdyni poprzez organizacj─Ö przedsi─Öwzi─Ö─ç turystycznych w regionie transgranicznym ÔÇ×AmBaRÔÇŁ wprowadza na rynek unikaln─ů ofert─Ö zawieraj─ůc─ů tak komponent l─ůdowy jak i morski. Wypracowywana jest koncepcja merkantylizacji produkt├│w turystyki kulturowej.
Przemys┼éaw KarwowskiMgr in┼╝. Przemys┼éaw Karwowski (Zielonog├│rskie Stowarzyszenie Winiarskie) rodowity zielonog├│rzanin, in┼╝ynier elektronik ÔÇô absolwent Politechniki Warszawskiej, przedsi─Öbiorca od 1986 roku.┬á Z zami┼éowania: kr├│tkofalowiec i winiarz. Sta┼éy wsp├│┼épracownik redakcji: ÔÇ×┼Üwiat RadioÔÇŁ i ÔÇ×┼Üwiat WinÔÇŁ, sekretarz redakcji ÔÇ×Winiarza Zielonog├│rskiegoÔÇŁ.┬á Od 2004 roku zaanga┼╝owany w promocj─Ö regionu. Inicjator powstania ÔÇ×Lubuskiego Szlaku Wina i Miodu, tw├│rca folder├│w szlaku na lata 2008 i 2009 oraz redaktor i administrator strony internetowej Zielonog├│rskiego Stowarzyszenia Winiarskiego www.winiarze.zgora.pl.┬á Autor broszury ÔÇ×Winiarstwo Kres├│w Wschodnich II Rzeczypospolitej PolskiejÔÇŁ (2010). Mieszka na terenie po najwi─Ökszej winnicy w Zielonej G├│rze i z powodzeniem uprawia tam winoro┼Ťl. Specjalizuje si─Ö w miodach pitnych. Jego tr├│jniak winogronowy zdoby┼é w 2009 roku nagrod─Ö ÔÇ×Per┼éyÔÇŁ w Konkursie "Nasze Kulinarne Dziedzictwo - Smaki Region├│wÔÇŁ organizowanym przez Polsk─ů Izb─Ö Produktu Regionalnego i Lokalnego. Jest wnioskodawc─ů trzech spo┼Ťr├│d dziesi─Öciu lubuskich produkt├│w tradycyjnych wpisanych na List─Ö Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. ÔÇŁLubuski Szlak Wina i MioduÔÇŁ
"Lubuski Szlak Wina i Miodu" to inicjatywa pokazania potencja┼éu turystycznego wojew├│dztwa zwi─ůzanego z takimi produktami regionalnymi jak wino, mi├│d pitny i mi├│d pszczeli, kt├│re zosta┼éy wpisane na "List─Ö Produkt├│w Tradycyjnych" MRiRW. Szlak to produkt sieciowy oferuj─ůcy zar├│wno wydarzenia i imprezy, jak obiekty i us┼éugi, w oparciu o porozumienie partner├│w, kt├│rymi s─ů: winiarze, pszczelarze, hotele i muzea. To oferta ┼é─ůcz─ůca zar├│wno tradycj─Ö jak i wsp├│┼éczesno┼Ť─ç.
Adam HajdugaDr Adam Hajduga (G├│rno┼Ťl─ůska Wy┼╝sza Szko┼éa Handlowa im. Wojciecha Korfantego, Urz─ůd Marsza┼ékowski Wojew├│dztwa ┼Ül─ůskiego) Doktor nauk humanistycznych w zakresie socjologii. Od 2006 roku adiunkt w Katedrze Socjologii G├│rno┼Ťl─ůskiej Wy┼╝szej Szko┼éy Handlowej im. W. Korfantego w Katowicach. Specjalizuje si─Ö w szeroko rozumianej problematyce socjologii czasu wolnego i socjologii turystyki. Autor kilkunastu publikacji naukowych. Od 2000 roku zawodowo zwi─ůzany z samorz─ůdem wojew├│dztwa ┼Ťl─ůskiego. Obecnie pe┼éni funkcj─Ö zast─Öpcy dyrektora Wydzia┼éu Promocji i Wsp├│┼épracy Mi─Ödzynarodowej Urz─Ödu Marsza┼ékowskiego Wojew├│dztwa ┼Ül─ůskiego. Bra┼é udzia┼é w licznych zagranicznych sta┼╝ach z zakresu budowy, zarz─ůdzania i promocji produktu turystycznego. Wsp├│┼étw├│rca i koordynator regionalnego, sieciowego produktu turystycznego Szlak Zabytk├│w Techniki.
W 2008 roku szlak ten nagrodzony zosta┼é przez Polsk─ů Organizacj─Ö Turystyczn─ů Z┼éoty Certyfikatem dla najlepszego produktu turystycznego w kraju, a w 2010 r. jako pierwszy szlak regionalny z Europy ┼Ürodkowo-Wschodniej w┼é─ůczony zosta┼é do Europejskiego Szlaku Dziedzictwa Industrialnego (ERIH).
ÔÇ×Skuteczna promocja sieciowego produktu turystycznego na przyk┼éadzie wydarzenia marketingowego INDUSTRIADA ÔÇô ┼Üwi─Öto Szlaku Zabytk├│w TechnikiÔÇŁ
Na przyk┼éadzie jednodniowego wydarzenia marketingowego Industriada ÔÇô ┼Üwi─Öto Szlaku Zabytk├│w Techniki zostan─ů zaprezentowane zastosowane w wojew├│dztwie ┼Ťl─ůskim formy promocji dziedzictwa industrialnego. Industriada to wydarzenie typu hallmark, b─Öd─ůce kluczowym elementem promocji utworzonego w 2006 r. Szlaku Zabytk├│w Techniki, wielokrotnie nagradzanego sieciowego produktu turystycznego obszaru. Dokonana w artykule ewaluacja zrealizowanych dzia┼éa┼ä oparta zosta┼éa o zestawienie postawionych przez realizator├│w za┼éo┼╝e┼ä i cel├│w wydarzenia z rzeczywistymi efektami. Za ich wska┼║niki przyj─Öto spo┼éeczny odbi├│r zrealizowanych dzia┼éa┼ä oraz zainteresowanie medi├│w wyra┼╝one liczb─ů publikacji dedykowanych temu wydarzeniu i ich wyd┼║wi─Ökiem.
Zygmunt KruczekDr Zygmunt Kruczek (Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu) doktor nauk o kulturze fizycznej, kierownik Zak┼éadu Geografii Turystyki AWF w Krakowie, adiunkt w Zak┼éadzieTurystyki Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Specjalizuje si─Ö w badaniach nad atrakcjami turystycznymi, regionalnymi apektami geografii turystyki, promocj─ů i informacj─ů turystyczn─ů oraz kadrami turystycznymi. Autor, wsp├│┼éautor i redaktor wielu podr─Öcznik├│w (m.in. ÔÇ×Polska. Geografia atrakcji turystycznychÔÇŁ, ÔÇ×Krajoznawstwo. Teoria i metodykaÔÇŁ, Europa. Geografia turystycznaÔÇŁ, ÔÇ×Kraje pozaeuropejskie. Zarys geografii turystycznejÔÇŁ, ÔÇ×Kompendium pilota wycieczekÔÇŁ, ÔÇ×Encyklopedia. Geografia turystyczna ┼ŤwiataÔÇŁ, ÔÇ×Obs┼éuga ruchu turystycznego. Teoria i praktykaÔÇŁ, ÔÇ×Promocja i informacja w turystyceÔÇŁ, ÔÇ×Regiony turystyczneÔÇŁ) oraz licznych opracowa┼ä krajoznawczych. Cz┼éonek kolegium redakcyjnego ÔÇ×Folia TuristicaÔÇŁ, podr├│┼╝nik, przewodnik i pilot wycieczek, jak r├│wnie┼╝ prezes Polskiej Federacji Pilota┼╝u i Przewodnictwa. ÔÇ×Szlak oscypkowy w Ma┼éopolsce. Droga od pomys┼éu do produktu turystycznego.ÔÇŁ
Jednym z wielu szlak├│w tematycznych w Ma┼éopolsce jest Szlak Oscypkowy. Z inicjatywy w┼éadz samorz─ůdowych, regionalnej organizacji turystycznej oraz stowarzyszenia bac├│w powsta┼é szlak tematyczny bazuj─ůcy na wpisanym na list─Ö produkt├│w regionalnych Unii Europejskiej oscypku. Obejmuje on 25 bac├│wek w Tatrach i na Podtatrzu. W referacie opisano proces tworzenia szlaku a tak┼╝e jego komercjalizacj─Ö oraz przedstawiono wyniki bada┼ä ankietowych w┼Ťr├│d turyst├│w na temat jego atrakcyjno┼Ťci. Przedstawiono r├│wnie┼╝ opinie ÔÇ×bac├│wÔÇÖ o funkcjonowaniu szlaku.
Leszek M┼éodzianowskiMgr Leszek M┼éodzianowski (Fundacja Zb├│jnicki Szlak) - w┼éa┼Ťciciel firmy Zb├│jnicki Szlak, absolwent G├│rno┼Ťl─ůskiej Wy┼╝szej Szko┼éy Handlowej w Katowicach na kierunku: Turystyka Mi─Ödzynarodowa (ÔÇ×Wp┼éyw Internetu, nowoczesnych technologii oraz Globalnych System├│w Rezerwacji Internetowej na rozw├│j ┼Ťwiatowego przemys┼éu turystycznegoÔÇŁ), licencjonowany pilot wycieczek, wychowawca kolonijny, cz┼éonek Akademickiego Ko┼éa Przewodnik├│w G├│rskich, by┼éy cz┼éonek Rady Rewizyjnej w POLSKIEJ IZBIE TURYSTYKI - Oddzia┼é ┼Ül─ůskiÔÇŁ , lider grupy ÔÇ×Beskidzki GazdaÔÇŁ na region Beskid├│w w projekcie ÔÇ×Turystyka ÔÇô Wsp├│lna SprawaÔÇŁ. ÔÇ×Szlak zb├│jnik├│w karpackichÔÇŁ
Szlak zb├│jnik├│w karpackich jest to tematyczny, pieszo-samochodowy szlak turystyczny, kt├│ry obejmuje obiekty antropogeniczne oraz przyrodnicze posiadaj─ůce zwi─ůzek z kulturalnym dziedzictwem karpackiego regionu, zwi─ůzane z tradycj─ů zb├│jnick─ů, opryszkowsk─ů i hajdamack─ů sze┼Ťciu kraj├│w: Polski, S┼éowacji, Czech, W─Ögier, Ukrainy i Rumunii. Zb├│jnicki Szlak obejmuje miejsca legendarnego ukrycia zb├│jnickich skarb├│w, zb├│jnickie zamczyska, skanseny architektury ludowej, izby pracy tw├│rczej, muzea, zabytki architektury sakralnej, osobliwo┼Ťci przyrody nieo┼╝ywionej (m.in. jaskinie, wychodnie skalne zwi─ůzane ze zb├│jnikami. Szlak Zb├│jnik├│w Karpackich jest produktem bazuj─ůcym przede wszystkim na regionalizmie, g├│ralszczy┼║nie, folklorze, karpackim dziedzictwie narodowym pi─Öciu kraj├│w.
Karol GutszeKarol Gutsze (Starostwo Powiatowe w Tucholi) Naczelnik Wydzia┼éu Promocji Starostwa Powiatowego w Tucholi, prezes lokalnego stowarzyszenia wspieraj─ůcego rozw├│j lokalny, cz┼éonek Rady Dzia┼éalno┼Ťci Po┼╝ytku Publicznego Woj. Kujawsko-Pomorskiego oraz Prezydium Wojew├│dzkiego Sejmiku NGO.┬á Inicjator i koordynator projektu ÔÇťBorowiackie Szlaki ÔÇô kompleksowa redukcja presji turystycznej w Rezerwacie Biosfery UNESCO Bory TucholskieÔÇŁ wsp├│┼éfinansowanego z POIi┼Ü, maj─ůcego na celu tworzenie szlak├│w kulturowych i tematycznych tras turystycznych wspieraj─ůcych ochron─Ö przyrody. Planuje i realizuje projekty spo┼éeczne, w tym maj─ůce na celu powstawanie i promocj─Ö powi─ůzanych ze sob─ů lokalnych produkt├│w turystycznych ÔÇô na bazie Ekonomii Spo┼éecznej oraz sieci NGO. Organizator spotka┼ä i autor strony internetowej po┼Ťwi─Öconej tworzeniu w Borach Tucholskich klastra turystycznego. Wsp├│┼étw├│rca wioski tematycznej, ÔÇ×Ptasiej WioskiÔÇŁ, maj─ůcej na celu rozw├│j turystyki kulturowej, wyr├│┼╝nionej nagrodami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi. ÔÇťBorowiackie Szlaki ÔÇô zasoby Rezerwatu Biosfery UNESCO Bory Tucholskie jako podstawa tworzenia szlak├│w kulturowych i tematycznych tras turystycznychÔÇŁ
Bory Tucholskie stoj─ů w obliczu wielkiego wyzwania: jak pogodzi─ç ochron─Ö cennych walor├│w kulturowych i przyrodniczych (o randze mi─Ödzynarodowej) z rozwojem turystyki, stanowi─ůcej podstaw─Ö lokalnej ekonomii. Odpowied┼║ stanowi kanalizowanie ruchu turystycznego na szlakach kulturowych i trasach turystycznych ÔÇô w tym tworzonych przez samorz─ůd ÔÇô na przyk┼éadzie projektu ÔÇ×Borowiackie SzlakiÔÇŁ (POIi┼Ü).
Dr Barbara Pisarska (Uczelnia Vistula w Warszawie) ÔÇô geograf, asystentka w Zak┼éadzie Geografii Miast i Turyzmu Uniwersytetu ┼ü├│dzkiego w l.1985 -1989 r.; doktorat po studiach z geoekologii na Wydziale Geografii i Studi├│w Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego (1996 r.) ÔÇô praca tam┼╝e do 1998 r. Od powstania Katedry Turystyki i Rekreacji zwi─ůzana z Uczelni─ů Vistula (dawniej Wy┼╝sza Szko┼éa EkonomicznoÔÇôInformatyczna). Zainteresowania przyrodnicze i humanistyczne: kszta┼étowanie ┼Ťrodowiska, ochrona przyrody i ┼Ťrodowiska, ekoturystyka, krajoznawstwo, percepcja zjawisk spo┼éecznych, ┼Ťwiadomo┼Ť─ç spo┼éeczna, w tym ekologiczna, pedagogika czasu wolnego. ÔÇťSzlak kultury Ja─çwing├│w na tle krajozbrazu Pojezierza SuwalskiegoÔÇŁ
Ja─çwingowie to najbardziej znane plemi─Ö Ba┼ét├│w w Polsce. Na Poj. Suwalskim ┼╝y┼éo ono od III w. p.n.e. do XIII w. Rdze┼ä Szlaku Ja─çwing├│w biegnie tu od Osinek - Szwajcarii ko┼éo Suwa┼ék do G├│ry Zamkowej ko┼éa Szurpi┼é, a nast─Öpnie przez teren Suwalskiego Parku Krajobrazowego do Pobondzia ko┼éo Rutki-Tartak. Docelowo Szlak Ja─çwing├│w ma obj─ů─ç poza Polsk─ů ÔÇô Litw─Ö, ┼üotw─Ö i Estoni─Ö. B─Ödzie on upowszechnia┼é r├│┼╝norodno┼Ť─ç kulturow─ů tej cz─Ö┼Ťci Europy, tak jak Szlak Wiking├│w i Norman├│w.
Andrzej Malinowski ÔÇô prezes Lokalnej Organizacji Turystycznej ÔÇ×Centralny ┼üuk TurystycznyÔÇŁ z siedzib─ů w ┼ü─Öczycy. Wspiera┼é ide─Ö powstania organizacji, funkcj─Ö prezesa pe┼éni od dnia za┼éo┼╝enia LOT. Prawnik, pracuje w Urz─Ödzie Miasta w Uniejowie┬á jako sekretarz.

 

Jacek Zi├│┼ékowski ÔÇô cz┼éonek zarz─ůdu Lokalnej Organizacji Turystycznej ÔÇ× Centralny ┼üuk turystyczny. Przez kilka lat zabiega┼é o powstanie organizacji. Pracuje w Urz─Ödzie Miejskim w┬á ┼ü─Öczycy w Referacie Rozwoju i Promocji Miasta.

ÔÇ×Wp┼éyw zabytk├│w p├│┼énocno- zachodniej cz─Ö┼Ťci wojew├│dztwa ┼é├│dzkiego na budow─Ö i powstanie produktu turystycznego Centralny ┼üuk TurystycznyÔÇŁ
W wyst─ůpieniu om├│wiony zostanie produkt turystyczny Centralny ┼üuk Turystyczny, powsta┼éy w p├│┼énocno ÔÇô zachodniej cz─Ö┼Ťci wojew├│dztwa ┼é├│dzkiego na osi szlak├│w kulturowych Bursztynowego i Roma┼äskiego, wp┼éuw ┼üuku i szlak├│w na rozw├│j turystyczny regionu oraz post─Öpuj─ůca w zwi─ůzku z tym komercjalizacja szlak├│w.
Grzegorz ChocianDr Grzegorz Chocian - prezes Zarz─ůdu EKOTON sp. z o.o. od ponad 13 lat specjalizuj─ůcej si─Ö w bran┼╝y turystycznej i ochronie ┼Ťrodowiska. Pierwszy Dyrektor Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. Pilot i przewodnik turystyczny. Oficjalny ÔÇ×Trener marketingu turystycznego w regionieÔÇŁ z ramienia POT. Koordynator projektu "Turystyka - wsp├│lna sprawa" w wojew├│dztwie podlaskim. Koordynator projektu IW EQUAL "Centrum Zielonych Technologii" - Ekoturystyka. Cz┼éonek Stowarzyszenia Doradc├│w Gospodarczych. Wsp├│┼éautor za┼éo┼╝e┼ä do Strategii Rozwoju Turystyki 2007-2013. Oficjalny ÔÇ×PartnerÔÇŁ PART S.A., z kt├│r─ů tworzy┼é zintegrowane produkty turystyczne, w tym na Podlasiu pierwszy markowy produkt turystyczny┬á ÔÇ×Podlaski Szlak BocianiÔÇŁ. W┼éa┼Ťciciel w┼éasnych znak├│w towarowych zwi─ůzanych z turystyk─ů kulturow─ů np. Esperanto Cafe. Kieruje firm─ů, kt├│ra przygotowuje dokumentacj─Ö biznesow─ů i ┼Ťrodowiskow─ů oraz realizuje funkcje in┼╝yniera kontraktu w projektach infrastrukturalnych. W 2006 roku otrzyma┼é z r─ůk Ministra Gospodarki odznak─Ö honorow─ů ÔÇ×Za zas┼éugi dla turystykiÔÇŁ.

Romuald Zi├│┼ékowskiDr in┼╝. Romuald Zi├│┼ékowski - adiunkt na Wydziale Zarz─ůdzania Politechniki Bia┼éostockiej. Cz┼éonek Zarz─ůdu Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej i Zarz─ůdu Lokalnej Grupy Dzia┼éania ÔÇô Puszcza Knyszy┼äska, Wiceprezes Towarzystwa Przyjaci├│┼é Ziemi Micha┼éowskiej. Autor i wsp├│┼éautor ponad 70 publikacji naukowych. Wyk┼éadowca na szkoleniach z zakresu zarz─ůdzania turystyk─ů. Kierownik i cz┼éonek zespo┼é├│w badawczych ponad 10 temat├│w naukowo-badawczych zrealizowanych na Politechnice Bia┼éostockiej. Wykonawca kilkunastu opracowa┼ä specjalistycznych z zakresu funkcjonowania rynku turystycznego na zlecenie instytucji i organizacji z terenu wojew├│dztwa podlaskiego. Organizator i uczestnik wielu krajowych i mi─Ödzynarodowych wypraw dydaktyczno-krajoznawczych ze studentami Politechniki Bia┼éostockiej.
ÔÇ×Kreowanie marki turystycznej obszar├│w przyrodniczych przez rozw├│j szlak├│w kulturowychÔÇŁ
Rozw├│j turystyki zawsze mia┼é bezpo┼Ťredni zwi─ůzek ze ┼Ťrodowiskiem przyrodniczym, jednak obecnie przesta┼éo ono by─ç istotnym wyr├│┼╝nikiem destynacji turystycznych. Chocia┼╝ tury┼Ťci nadal kieruj─ů si─Ö jako┼Ťci─ů przyrody, to coraz cz─Ö┼Ťciej zwracaj─ů uwag─Ö na ofert─Ö wypoczynku. Wi─Ökszo┼Ť─ç obszar├│w przyrodniczo cennych charakteryzuje si─Ö bogatym dziedzictwem kulturowym, na bazie kt├│rego, mo┼╝na rozwija─ç nowe kierunki ofert turystycznych. Znakomicie wida─ç to na przyk┼éadzie wojew├│dztwa podlaskiego i czterech obszar├│w Puszcz: Bia┼éowieskiej, Knyszy┼äskiej, Augustowskiej i Kurpiowskiej, kt├│re stwarzaj─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç wykreowania nowej marki turystycznej obszar├│w przyrodniczych bazuj─ůcej na szlakach kulturowych.
Mgr Ma┼égorzata Chojnacka - uko┼äczy┼éa studia magisterskie na wydziale Organizacji i Zarz─ůdzania Politechniki ┼ü├│dzkiej, na kierunku Zarz─ůdzanie i Marketing. W 2005 roku uko┼äczy┼éa podyplomowe studia w O┼Ťrodku Badan Europejskich Uniwersytetu ┼ü├│dzkiego, za┼Ť w 2008 roku podyplomowe studia w zakresie Zam├│wie┼ä Publicznych na wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym U┼ü. Aktualnie kontynuuje nauk─Ö na Wydziale Zarz─ůdzania Uniwersytetu ┼ü├│dzkiego na niestacjonarnych studiach doktoranckich w Katedrze Zarz─ůdzania Miastem i Regionem. Od siedmiu lat pracuje w Biurze Promocji, Turystyki i Wsp├│┼épracy z Zagranic─ů Urz─Ödu Miasta ┼üodzi. Samodzielnie realizowa┼éa wiele projekt├│w zwi─ůzanych z organizacj─ů wydarze┼ä w ┼üodzi oraz przygotowaniem materia┼é├│w na temat atrakcji w ┼üodzi zwi─ůzanych z dziedzictwem wielokulturowym Miasta.

Mgr Monika Paluch - uko┼äczy┼éa studia magisterskie na Wydziale Nauk Geograficznych Uniwersytetu ┼ü├│dzkiego na kierunku Turystyka i rekreacja. W 2009 rozpocz─Ö┼éa studia na kierunku Iberystyka. Aktualnie kontynuuje r├│wnie┼╝ nauk─Ö na Wydziale Nauk Geograficznych U┼ü na studiach doktoranckich w Instytucie Geografii Miast i Turyzmu. Od p├│┼étora roku pracuje w Biurze Promocji, Turystyki i Wsp├│┼épracy z Zagranic─ů┬á Urz─Ödu Miasta ┼üodzi. W┼Ťr├│d zainteresowa┼ä nale┼╝y wymieni─ç: podr├│┼╝e, p┼éywanie, muzyk─Ö hiszpa┼äsk─ů, kino, j─Özyk hiszpa┼äski czy zagadnienia marketingu terytorialnego.

ÔÇ×Szlak bajkowy ÔÇô wyzwania i barieryÔÇŁ
Miasto to nie tylko nazwa, powierzchnia czy liczba ludno┼Ťci, to niezwyk┼éa mieszanka historii, geografii, kultury, architektury, itd. z kt├│rej korzystaj─ů przede wszystkim mieszka┼äcy, ale r├│wnie┼╝ tury┼Ťci czy przedsi─Öbiorcy - wszyscy zgodnie z upodobaniami. Cz─Ö┼Ť─ç z tych element├│w mo┼╝e by─ç wykorzystana przez samorz─ůd lokalny do stworzenia ciekawej, alternatywnej oferty wyr├│┼╝niaj─ůcej dan─ů jednostk─Ö na tle innych miast w kraju i za granic─ů. ┼ü├│d┼║ ma wiele miejsc, kt├│re mog─ů by─ç niezwykle, inspiruj─ůce i zach─Öcaj─ůce do przyjazdu. Ma tak┼╝e swoje dziedzictwo filmowe, kt├│rego niezwykle wa┼╝n─ů^ cz─Ö┼Ť─ç stanowi wk┼éad Studia Filmowego Semafor, kt├│re ka┼╝demu kojarzy si─Ö z popularnymi serialami dla dzieci takimi jak: ,,Mis Uszatek", ,,Przygody misia Colargola", ,,Czarnoksi─Ö┼╝nik z Krainy OZ", ,,Pingwin Pik-Pok", ,,Plastusiowy pami─Ötnik" oraz serialami rysunkowymi: ,,Przygody kota Filemona", ,Zaczarowany o┼é├│wek" czy ,,Przyg├│d kilka wr├│bla ─ćwirka". W pewnym momencie pojawi┼é si─Ö pomys┼é przypomnienia tw├│rczo┼Ťci ┼é├│dzkiego Semafora i stworzenia szlaku turystycznego prezentuj─ůcego postaci z jego niezapomnianych bajek. W niniejszym artykule autorki przedstawi─ů ide─Ö szlaku, etapy jego realizacji, problemy a tak┼╝e plany na przysz┼éo┼Ť─ç.
Dr hab. Prof. Bogdan W┼éodarczyk (Uniwersytet ┼ü├│dzki) Absolwent Uniwersytetu ┼ü├│dzkiego, geograf ze specjalno┼Ťci─ů geografia turyzmu, dr hab. prof. U┼ü. Autor artyku┼é├│w i monografii┬á dotycz─ůcych aktywno┼Ťci turystycznej, przestrzeni turystycznej, produktu turystycznego i hotelarstwa. Autor podr─Öcznik├│w akademickich z zakresu hotelarstwa i produktu turystycznego. Aktualnie kierownik Zak┼éadu Geografii Turyzmu oraz wicedyrektor Instytutu Geografii Miast i Turyzmu Uniwersytetu ┼ü├│dzkiego. ÔÇťPodr├│┼╝e z Reynevanem z Bielawy (Reinmarem von Bielau). Turystyczne szlaki fikcji literackiejÔÇŁ
Inspiracj─ů do podj─Öcia tematu jest Trylogia Husycka A. Sapkowskiego, kt├│ra w mistrzowski spos├│b oddaje czasy wojen husyckich na terenie Czech, Dolnego ┼Ül─ůska i ┼üu┼╝yc. Przygody g┼é├│wnego bohatera Reynevana z Bielawy s─ů w┼éa┼Ťciwie pasmem nieko┼äcz─ůcych si─Ö podr├│┼╝y mi─Ödzy Wroc┼éawiem a Prag─ů. Szerokie t┼éo historyczne, wyra┼║nie zarysowani bohaterowie, a przede wszystkim liczne odwo┼éania do istniej─ůcych i nieistniej─ůcych miejscowo┼Ťci, miejsc i obiekt├│w, mog─ů sta─ç si─Ö podstaw─ů do stworzenia mi─Ödzynarodowego (transgranicznego) turystycznego szlaku kulturowego, przybli┼╝aj─ůcego nie tylko ciekawe miejsca i zabytki, ale tak┼╝e interesuj─ůce fakty wsp├│lnej polsko-czesko-niemieckiej historii. Okraszony elementami fantazy mo┼╝e sta─ç si─Ö jedn─ů z ciekawszych propozycji turystycznych tej cz─Ö┼Ťci wsp├│lnej Europy.

Dr hab. Prof. Jacek Kaczmarek (Uniwersytet ┼ü├│dzki) pracuje na Uniwersytecie ┼ü├│dzkim ( Instytut Geografii Miast i Turyzmu). Jest zatrudniony na stanowisku profesora nadzwyczajnego. Zainteresowania badawcze koncentruj─ů si─Ö na zagadnieniach poruszanych w geografii spo┼éecznej (zachowania przestrzenne),┬á w naukach o turystyce i zarz─ůdzaniu. W ostatnim czasie podj─ů┼é studia z zakresu marketingu geograficznego.

Stanis┼éawa Szymczak - studentka II roku studi├│w stacjonarnych na kierunku Turystyka i Rekreacja na Uniwersytecie ┼ü├│dzkim. Obecnie przygotowuje prac─Ö magistersk─ů ukazuj─ůc─ů mo┼╝liwo┼Ťci turystycznego wykorzystania dziedzictwa artystycznego ┼üodzi.

ÔÇ×Szlak sztuki modernistycznej im. Katarzyny Kobro i W┼éadys┼éawa Strzemi┼äskiego jako potencjalny produkt turystyczny w przestrzeni ┼üodziÔÇŁ
Dziedzictwo sztuki modernistycznej nale┼╝y do znacz─ůcych kart w historii miasta. Obecno┼Ť─ç ┼é├│dzkiej awangardy w przestrzeni miasta ogranicza si─Ö do zbioru obiekt├│w. Ide─ů podj─Ötych bada┼ä jest opracowanie utylitarnej koncepcji ┼é─ůcz─ůcej w sp├│jn─ů ca┼éo┼Ť─ç rozporoszone punkty. Szlak sztuki modernistycznej b─Ödzie tak┼╝e opowie┼Ťci─ů o mie┼Ťcie. Prezentacja obejmie idd─Ö produktu, inwentaryzacj─Ö obiekt├│w, diagnoz─Ö, wytyczenie trasy w─Ödrowania oraz jego wst─Öpn─ů ocen─Ö dokonan─ů przez student├│w ┼é├│dzkich uczelni.
PANEL ZAGRANICZNY
Nitin SinhaNitin Sinha (Metropolian Business School, Londyn) Konserwator Zabytk├│w, Mediator z ponad 7 letnim do┼Ťwiadczeniem w zakresie Dziedzictwa Kulturowego i Turystyki. Manager w Heritage Conservation Initiative Consultants (HCIC ÔÇô www.hcicindia.org) Realizator ponad 35 projekt├│w w Indiach dotycz─ůcych┬á ┼Üwiatowego┬á Dziedzictwa UNESCO oraz zabytk├│w. Obecnie przebywa na stypendium im. Charles Wallace India Trust (CWIT) w Metropolitan Business School w Londynie na kierunku Sztuka i Zarz─ůdzanie Dziedzictwem w Wielkiej Brytanii. Jako Konserwator Zabytk├│w oraz zwolennik alternatywnych sposob├│w rozstrzygania spor├│w (ADR) konsultuje projekty w zakresie strategii ochrony zabytk├│w, marketingu, edukacji i zaanga┼╝owania spo┼éecznego ÔÇ×Rola lokalnej spo┼éeczno┼Ťci w mi─Ödzynarodowych wydarzeniach┬á - Londy┼äska Olimpiada Kulturalna 2012 ÔÇô case studyÔÇŁ
Celem autora b─Ödzie analiza Londy┼äskiej Olimpiady Kulturalnej jako wydarzenia mi─Ödzynarodowego oraz okre┼Ťlenie roli i zaanga┼╝owania lokalnej spo┼éeczno┼Ťci w to przedsi─Öwzi─Öcie.
Wyst─ůpienie koncentruje si─Ö na trzech najwa┼╝niejszych pytaniach:
- W jaki spos├│b lokalna/etniczna/tradycyjna kultura jest ukazana w programie?
- Jakie korzy┼Ťci p┼éyn─ů dla lokalnej spo┼éeczno┼Ťci w zwi─ůzku z wydarzeniem?
- Jaki jest zakres  i modele społecznego zaangażowania w przedsięwzięcie? 

Caroline Fisher (Europejskie Centrum Kultury i Informacji w Turyngii - absolwentka Uniwersytetu w Erfurcie (Niemcy) na kierunku Socjologia Kultury. Od 2009 roku dyrektorka i koordynatorka VIA REGIA w Europejskim Centrum Kultury i Informacji w Turyngii. W obszarze jej zainteresowa┼ä ┬ále┼╝─ů tematy zwi─ůzane z turystyk─ů kulturow─ů oraz z to┼╝samo┼Ťci─ů europejsk─ů.

ÔÇ×Via Regia ÔÇô Europejski Szlak Kulturowy Rady Europy ÔÇô jako przyk┼éad dobrych praktykÔÇŁ

Od ┼Ťredniowiecza jednym z najwa┼╝niejszym szlak├│w komunikacyjnych w Europie ┼Ürodkowej by┼éa tak zwana "Wysoka Droga", nazywana r├│wnie┼╝ "Drog─ů Kr├│lewsk─ů".┬á Od 2005 roku, VIA REGIA, bo tak j─ů nazywano og┼éoszona zosta┼éa przez Rad─Ö Europy Europejskim Szlakiem Kulturowym. Szlak w znacz─ůcy spos├│b wp┼éywa na zr├│wnowa┼╝ony rozw├│j turystyki w Europie, umacnia europejsk─ů to┼╝samo┼Ť─ç jak r├│wnie┼╝ rozpowszechnia bogactwo europejskiej kultury i umacnia wielokulturowy dialog i wzajemne zrozumienie. W tym kontek┼Ťcie sie─ç VIA REGIA ma do czynienia z narodowymi i europejskimi projektami zwi─ůzanymi z histori─ů kultur─ů, turystyk─ů i ekonomi─ů.

Ulla MajamaaUlla Majamaa (Urz─ůd Miasta Tampere, Finlandia) - absolwentka Uniwersytetu w Tampere na kierunku Nauki Humanistyczne i Folklor. Przewodnik miejski, Instruktorka ta┼äca ludowego.┬á Koordynator w Urz─Ödzie Miasta w Tapere odpowiedzialna za szalki kulturowe oraz za organizacj─Ö imprez. Posiada 20 letnie do┼Ťwiadczenie w pracy w bran┼╝y turystycznej i kultralnej.

"Kultralne szlaki Tampere, Finlandia"

Celem wyst─ůpienia jest zapoznanie uczestnik├│w z histori─ů i dziedzictwem kulturowym miasta Tampere. Tematyczne trasy, kt├│rych jest kilkadziesi─ůt w samym mie┼Ťcie zwi─ůzane s─ů z literatur─ů, muzyk─ů, architektur─ů i sztukami wizualnymi.

 

Daniella Davin (Organizacja Turystyczna  Tel Aviv - Jaffa) - urodzona w Tel Avivie. Służyła w Siłach Obronnych Izrela w trakcie Wojny Szeciodniowej. Absolwentka anglistyki w Waszyngtonie. Były pracownik Ambasady.Od ponad 20 lat współpracuje z  międzynarodowymi organizacjami. Przez ostatnie 10 lat Dyrektor Organizacji Turystycznej Tel Aviv- Jaffa.

"Tel Aviv Jaffa- ma to wszystko!"

Celem wyst─ůpienia jest prezentacja Tel Avivu jako miasta, kt├│re z roku na rok przyci─ůga coraz wi─Öcej turyst├│w. Tel Aviv- Jaffa, zosta┼é za┼éo┼╝ony w roku┬á 1909. To miasto kosmopolityczne, nowoczesne posiadaj─ůce ponad 14 km piaszczystych pla┼╝ oraz 300 s┼éonecznych dni w roku. Prezentacja ma na celu zapoznanie s┼éuchaczy z kultur─ů Izreala, przybli┼╝y─ç najwi─Öksze projekty, kt├│re koncentruj─ů si─Ö na ochronie dziedzictwa kulturowego. Projekty te obejmuj─ů m.in. Zesp├│┼é miejski Bia┼éego Miasta, Saron─Ö- by┼é─ů osad─Ö Templariuszy, port w Tel Avivie,┬á kompleks teatralny Habima czy┬á kulturaln─ů stref─Ö ulicy Bialik. Poza tym zostan─ů om├│wione takie inicjatywy jak: Tel Aviv rok sztuki 2011-2012, oraz Kultura na okr─ůg┼éo ( Cultura Around The Clock).

 

WARSZTATY
Mariusz StaniurskiMariusz Staniurski (Partnerstwo Dorzecza Narwi) Lider Partnerstwa Dorzecza Narwi. Tw├│rca i koordynator pierwszego w Polsce sieciowego produktu turystycznego ÔÇ×Opowie┼Ťci z NarwiÔÇŁ (podmiot wspieraj─ůcy w projekcie PARP, dzia┼éanie 2.2.1. pt. ÔÇ×Rozw├│j przedsi─Öbiorczo┼Ťci w ramach sieci ÔÇ× Opowie┼Ťci z NarwiÔÇŁ). Cz┼éonek zarz─ůdu licznych organizacji turystycznych Polski P├│┼énocno- Wschodniej, aktywny dzia┼éacz realizuj─ůcy autorskie strategie rozwoju turystyki w Polsce i krajach nadba┼étyckich. Autor wielu projekt├│w UE z dziedziny rozwoju turystyki sieciowej i transgranicznej, w┼éa┼Ťciciel biura podr├│┼╝y Turlomza.pl, pilot wycieczek, przewodnik turystyczny, doradca, trener znany niekt├│rym jako Zwariowany Pilot. ÔÇ×Komercjalizacja produkt├│w turystycznychÔÇŁ
Celem warsztatu jest kszta┼écenie umiej─Ötno┼Ťci w zakresie komercjalizacji produkt├│w turystycznych. W┼Ťr├│d poruszanych zagadnie┼ä znajd─ů si─Ö min.:
1. Wsp├│┼épraca sieciowa ÔÇô warunek komercjalizacji.
2. Rodzaje um├│w handlowych i zale┼╝no┼Ťci pomi─Ödzy partnerami.
3. Model działania sieci oparty na skomercjalizowanych atrakcjach.
4. Warunki sprzeda┼╝y i eksportu.
5. Komercjalizacja klastr├│w w ramach obszarowego profilowanego produktu.

Agnieszka Sikorska (┼Ül─ůska Organizacja Turystyczna) Uko┼äczy┼éa studia prawnicze na Uniwersytecie ┼Ül─ůskim. Z turystyk─ů zwi─ůzana zawodowo od 2001r, kiedy to rozpocz─Ö┼éa zawodow─ů dzia┼éalno┼Ť─ç w bran┼╝y hotelarskiej. Wsp├│┼épracowa┼éa tak┼╝e z AWF Katowice jako wyk┼éadowca hotelarstwa. ┬áOd 2005r. kieruje pracami biura ┼Ül─ůskiej Organizacji Turystycznej. Inicjatorka i pomys┼éodawczyni Regionalnego Systemu Informacji Turystycznej w wojew├│dztwie ┼Ťl─ůskim (know how wykorzystywane obecnie przez 5 innych wojew├│dztw i Polsk─ů Organizacj─Ö Turystyczn─ů). Obecnie kierownik projektu ┼Ül─ůski System Informacji Turystycznej dofinansowanego z RPO WSL. We wsp├│┼épracy z Urz─Ödem Marsza┼ékowskim Woj. ┼Ül─ůskiego wsp├│┼étworzy, rozwija i promuje markowy produkt Szlak Zabytk├│w Techniki. Inicjatorka nowego kulinarnego produktu turystycznego ÔÇ×┼Ül─ůskie Smaki.ÔÇŁ

Celem warsztatu jest kszta┼écenie umiej─Ötno┼Ťci w zakresie zrozumienia poj─Öcia produktu turystycznego oraz etap├│w jego tworzenia i zarz─ůdzania nim. ┬áW┼Ťr├│d poruszanych zagadnie┼ä znajd─ů si─Ö min.:

1. Poj─Öcie i rozumienie produktu turystycznego.

2. Komponenty składowe produktu turystycznego.

3. Etapy powstawania zintegrowanego produktu turystycznego.

4.Etapy rozwoju zintegrowanego produktu turystycznego.

Piotr RudnickiPiotr Rudnicki (WebKlinika Sp. z o.o.) Absolwent Elektronicznego Przetwarzania Informacji na Uniwersytecie Jagiello┼äskim. Entuzjasta Internetowych startup├│w. Mocno wierzy w to, ┼╝e kluczem do osi─ůgni─Öcia sukcesu jest dobre zrozumienie wszystkich dziedzin tworzenia serwisu Internetowego ÔÇô zar├│wno projektowania, technologii, kreacji jak i interakcji oraz marketingu. Dlatego sukcesywnie stara rozwija─ç si─Ö w ka┼╝dej z tych dziedzin. Obecnie zwi─ůzany z firm─ů WebKlinika, w kt├│rej skupia si─Ö m.in. nad u┼╝yteczno┼Ťci─ů projekt├│w firm takich jak Home.pl czy AllPlayer. Czynnie wsp├│┼épracuje r├│wnie┼╝ z OpenFinance S.A. oraz TaxCare S.A. realizuj─ůc kompleksowo wizje projekt├│w takich jak Sprawdzony Doradca, HomeBuy czy CreditCare. Jeden z p├│┼éfinalist├│w mi─Ödzynarodowego konkursu marketingowego Google. Wsp├│┼éprowadzi wyk┼éady z zakresu dost─Öpno┼Ťci i u┼╝yteczno┼Ťci stron internetowych, a w wolnym czasie stara si─Ö propagowa─ç rozwi─ůzania, kt├│re wspieraj─ů i u┼éatwiaj─ů osobom niewidomym u┼╝ywanie Internetu. ÔÇ×U┼╝yteczno┼Ť─ç i podstawy promocji stron internetowychÔÇŁ
Celem warsztatu jest przybli┼╝enie zasad u┼╝yteczno┼Ťci oraz podstaw marketingu w wyszukiwarkach Internetowych. Pierwsza cz─Ö┼Ť─ç po┼Ťwi─Öcona u┼╝yteczno┼Ťci pozwoli uczestnikom na poznanie, zrozumienie i uporz─ůdkowanie potrzeb u┼╝ytkownika docelowego. Druga cz─Ö┼Ť─ç przedstawi metody efektywnego i skutecznego marketingu w wyszukiwarkach.

PROGRAM WARSZTATÓW:
1. Wprowadzenie do u┼╝yteczno┼Ťci
2. Najcz─Ö┼Ťciej pope┼éniane b┼é─Ödy
3. Sposoby poprawy u┼╝yteczno┼Ťci
4. Praktyczne omówienie stron na podstawie rozdanej listy błędów
5. Wprowadzenie do marketingu internetowego
6. Om├│wienie najskuteczniejszych metod marketingu internetowego
7. Social marketing